Proč chodím na procházky

By Leknína - července 28, 2019

Ačkoliv mám právě (pomaturitní) volno a doopravdy se snažím jen a jen odpočívat, stane se, že je toho prostě moc. Ne povinností, ne úkolů, ale podnětů, které vnímám a řeším, i když bych třeba ani nechtěla, i když mi na nich třeba ani tolik nezáleží. Zavrtají se jak červík do mysli a nedají mi spát. Upřímně řečeno, psycholog by mě určitě neoznačil za psychicky stabilní osobu, snadno se totiž rozruším (pozitivně i negativně). 


Dřív jsem si to ale neuměla přiznat, protože jsem se bála, že být smutný nebo naštvaný je špatně.

Dlouhou dobu jsem pak sama se sebou bojovala. Postupně jsem se dostala k různým teoriím, jak "správně prožívat". Samozřejmě neexistuje žádný ucelený návod, jeden z takových tipů mi ale pomohl víc, než bych čekala. Obyčejná procházka.

Procházka jako taková je vlastně jednou z metod programu Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), prokazatelně účinném programu zkoumaném na rozmanitém vzorku lidí (viz odkaz). 

Procházka je určitý typ meditace. Nenechte se odratit esoterickým slovem "meditace". Meditace totiž není jen taková ta klasika, kdy zapálíte vonnou svíčku a posloucháte příliv a odliv moře - meditace je celkově vědomé prohlubování soustředění a pročištění mysli, které pomáhá k redukci stresu. Co to tedy znamená? Pokud soustředíte svou mysl na dech, tělo nebo třeba na pohyb (např. na kroky), vnímáte pouze na přítomný okamžik a necháváte tak odejít starosti budoucnosti i minulosti. Tento stav nazýváme mindfulness. Mindfulness je takový starý nový trend, který propaguje spousta významných osobností (od Billa Gatese po Katy Perry), jeho kořeny však sahají až do starověku. O tom ale více snad v dalším článku.


I já tedy občas vyrazím pročistit si hlavu, i když by mě nikdy nanapadlo, že za jednou prostou procházkou stojí takové teorie!
Chodíte také na procházky?
Leknína


  • Share:

You Might Also Like

8 komentářů

  1. Poriadne dlhá prechádzka je úplne najlepší mentálny detox – vždy si pretriedim myšlienky a načerpám novú motiváciu ❤
    SIMPLY BERENICA // Facebook Page // READ ABOUT "SVIEŽE RÁNO BY MUSK"

    OdpovědětVymazat
  2. Procházky jsou důležité. Kolikrát se mi stává, že jsem celý den doma a pracuji na seminárkách a tak. Všimla jsem si, že další den jsem vždy byla smutná a taková celá méééh. Začala jsem tedy v takové dny chodit alespoň jednou denně na hodinu ven na čerstvý vzduch a strašně moc to pomáhá. Člověk se odreaguje, stráví nějaký ten čas venku a hned pak ta práce jde lépe :)

    OdpovědětVymazat
  3. Procházky měly vždycky takový uklidňující účinek mám pocit .. přece jenom vždycky když na jaře vyleze první sluníčko a je jenom trochu hezky, všichni různých věkových kategorií začnou vytahovat paty ze sídlišť a všude v té zelené části Brna je najednou plno procházejících se lidí.. :) musím říct, že jsem ráda, že i my s přítelem si občas najdeme čas a vyrazíme někam takhle do přírody, je to uvolňující. A teď už můžu argumentovat tím, že je to i výzkumem prokázané a proto by se mnou měl chodit častěji! :D

    https://taukecana.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  4. Procházky pro mě znamenají odreagování a odpočinek. Chodíme téměř každý den, když je čas. Moc hezký článek! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasím, procházky jsou nejlepší filtrátor stresu! Zbožňuji procházky po lese, přírodou a především po horách! U toho si jak vyčistím hlavu, tak i máknu a ty výhledy stojí za to!

    OdpovědětVymazat
  6. Já naprosto žiji procházkami nebo prostě jen tak venku na čerstvém vzduchu. Není den, kdy bych nebyla venku - doma bych se zbláznila. Tak nějak jsem od mala pořád lítala venku a být doma pro mě bylo za trest. Zůstalo mi to do teď. :-) A vždycky přijdu odpočatá, uvolněná, plná energie. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Procházky mám taky moc ráda, ale pravda, že jsem se už dlouho na nějakou nevydala :)

    OdpovědětVymazat
  8. s tímhle článkem se tak strašně moc ztotožňuju ♥ procházky jsou úžasný a strašně moc mi po všech směrech pomáhají!
    Sarushef blog

    OdpovědětVymazat